Eerste blog uit Australië - Reisverslag uit Curlwaa, Australië van Erwin Zanen - WaarBenJij.nu Eerste blog uit Australië - Reisverslag uit Curlwaa, Australië van Erwin Zanen - WaarBenJij.nu

Eerste blog uit Australië

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin

16 December 2016 | Australië, Curlwaa

Aan alle appjes te merken missen jullie me al. Nou, 1 ding mis ik in ieder geval alleen als kiespijn: het Nederlandse weer. Het is hier praktisch elke dag 25 graden of warmer. Het warmste wat we hebben gehad was 40 graden. Het is dan ook te warm om te werken.

Ik ben 1 nacht in Melbourne geweest. Daarvandaan heb ik de bus gepakt naar Phillip Island, een bustochtje van ruim 3 uur. Daarna een taxi gepakt naar mijn auto (die gelukkig meteen startte, ik was namelijk vergeten de nul van de accu te halen) en toen ben ik aan de 9 uur durende reis naar Curlwaa, NSW begonnen. Dat heb ik in 1 keer kunnen rijden gelukkig. Ik was namelijk bang dat ik een jetlag zou hebben en langs de kant van de weg moest slapen in de auto. Het bleek dat de jetlag die ik had me juist wakker hield. Is ook best handig. De dag er na ben ik gelijk begonnen om te werken want ik moet natuurlijk wel mijn 88 werkdagen halen, waar ik op het moment van schrijven 25 van heb. De groep in het hostel is anders dan de laatste keer dat ik hier werkte. Vooral kleiner. In plaats van meer dan 50 mensen zijn het er zo’n 25. Maar het is heel gezellig. Omdat ik de vorige keer dat ik in dit hostel was het internationale buffet heb moeten missen gooide ik een balletje op en dat is meteen opgepakt. Een week later zaten we heerlijk aan de Italiaanse pasta, Engelse “Toad in a Hole”, de Duitse vegetarische schotel en de Franse speciale crêpes. Zelf heb ik besloten bitterballen te maken en omdat ik de enige Nederlander in het hostel ben kreeg ik hulp van een Engelsman, omdat die er toch genoeg waren in het hostel.

Ik ben aan het werk als bramenplukker. En geloof me, het verdient niets. Het is zoiets als te moeten beulen als vrijwilliger. Maar we moeten het wel goed doen want er zijn al heel veel mensen ontslagen voor de lulligste redenen. Eerst hadden we de bramensoort die iedereen kent met van die leuke stekels overal. En we mogen geen handschoenen dragen. Klinkt goed he? Dat is niet het enige wat er over te zeggen is. Want dat betekend dat er zo’n 4 mensen aan die bramen zitten met hun handen. En wat nou als een van ons of onze concullega’s vlak er voor en heerlijk dik belegd broodje met van die extra smeuïge pindakaas met echte stukjes pinda heeft zitten smeren en er is geen water in de buurt? Enfin, de meeste mensen zijn niet alleen voor pinda’s allergisch, dus misschien eten zij ook geen fruit. Goed wassen dus!
Nu werken we aan een andere soort bramen, de Wachita. Google maar. Het is makkelijker te plukken maar de meeste moeten nog rijpen. Dus wat we doen is, we gaan elke dag langs dezelfde rijen met bramen, doorzoeken elke dag dezelfde struiken totdat dezelfde bramen die we al weken groen zien zitten te zijn, totaal zwart zijn zodat we ze kunnen plukken. Als ze tenminste niet beschadigd zijn, wat meer dan de helft is. En dat voor 2 dollar 70 per kilo (je doet zo’n 2,5 kilo in een uur). Gaat lekker he? Nog enerverender is het, dat we de helft van de week vrij zijn. Dus een dag plukken, een dag vrij en dan weer plukken, enz.. Als er meer bramen rijp zijn dan kunnen we weer elke dag plukken. dat is maar goed ook want als ik niet genoeg dagen gewerkt heb voor half maart dan heb ik een probleem.

Maar het watermeloenseizoen (dat bekt lekker zeg) gaat bijna van start en het lijkt er op dat ik ze mag gaan plukken. Dat gaat niet over die rooie centen die we voor de bramen krijgen, maar over harde dollars. Het zal zo’n 21 dollar per uur worden (voor dat de belasting er af gaat). We hopen het maar want er zijn weken dat ik minder verdien dan de huur. We kunnen gelukkig werkjes doen in het hostel om de prijs van de huur wat te verlagen. Dat doe ik dan ook graag. Verder is het wat chillen met de collega’s in het hostel, filmpjes kijken enzo. Ook ben ik samen met een kamergenootje een klein winkeltje begonnen. Daar verdien ik ook nog wat aan. We kopen eerstelevensbehoeften (voor de meeste backpackers is dat rookwaren) en verkopen die met een kleine winst. Gelukkig rook ik zelf niet, dus ik hoef niet van onze voorraad te snoepen.
Ik word al wel lekker bruin met die zon hier dus ik ga weer verder met zonnen. Dikke doei!

PS. bekijk ook de foto's!

  • 16 December 2016 - 09:55

    Gerdien En Andre:

    Hey Errie...pas op met die zon daar hè?! smeren smeren smeren en dan fact. 50 ... voor je het weet lijk je op een 'Abbie' en moet je ook een bot door je neus. :-) . Zonneallergie loop je snel op daar en dan kan je geen kant op als je buiten moet werken...(weet ik uit ervaring...heeft bij mij jaren geduurd voor ik er weer van af was) Die bramen zullen we nu heel goed wassen want wij hebben er een in de familie die pinda allergie heeft. Daarom eten wij voorlopig bramen van eigen bodem...ook lekker hoor. Hopen dat je snel aan die watermeloenen mag beginnen...misschien is gerst ook nog een optie ... kan je hele lekkere drankjes :-) van maken en misschien is er daar meer in te verdienen. Ik begreep dat je al aardig op dreef bent hiermee?
    Doe wel voorzichtig man...Geniet met (je) mate(n)
    Het is hier lekker weer ; droog maar bewolkt en wat mistig maar vooral lange nachten korte dagen.
    We denken veel aan jou...Rianneke hoopt vandaag weer in Nederland aan te komen. wij zijn dan blij als zij er weer is...jullie wisselen elkaar zodoende af.
    Doe je best en tot volgende keer...PS let even op de post daar! lieve groet van Dre en Gerrit

  • 16 December 2016 - 12:48

    Ada:

    Geweldig Erwin ,dat je dit allemaal al hebt gedaan ,heel bijzonder joh ! Ga zo door he xxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin

Actief sinds 31 Okt. 2016
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 6413

Voorgaande reizen:

18 November 2016 - 18 Maart 2018

Australië

Landen bezocht: